معنی تیزر تبلیغاتی چیست؟

در زمان معاصر جهت توسعه کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی، تبلیغات نخستین و مهم ترین گام می باشد. تیزرهای تبلغاتی در راستای بینش و جذب نظر مخاطب، نسبت به محصول و یا خدمات ارائه شده، ساخته می شوند و مخاطب را به خرید و استفاده از محصولات و خدمات یک شرکت، کارخانه، برند و یا دفتر خدماتی تشویق می کنند.

این چالش که به چه طریق محصول یا خدمات معرفی و به مخاطب ارائه بشوند، همیشه پیش روی صاحبان کسب و کار و بنگاه های اقتصادی بوده است. تیزر، یک شیوه جهت در معرض دید قرار دادن تبلیغات با بهره مندی از رسانه هایی مانند؛ تلویزیون، رادیو یا رسانه های محیطی و چاپی می باشد که با ابهام سازی، سعی در آنتریک  مخاطب میکند.

در پاسخ به این پرسش که مفهوم تیزر تبلیغاتی چیست؟ می شود گفت که تیزر تبلیغاتی وسیله ای جهت بازاریابی کالا و خدمات شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می باشد که از پیام های جذاب و فوق العاده تأثیرگذار برای به وجود آوردن حس کنجکاوی در مخاطبان بهره می برند؛ جمله قبل بدین معناست که به محصول یا خدمات اشاره دارد؛ اما در آخر اسمی از محصول یا خدمات مورد نظر برده نمی شود.

معنی وسیع تردیگری نیز، برای تعریف تیزر بیان می شود . تیزرهایی که  پیش از ارائه و پخش یک محصول جدید در مارکت ها، مثل یک بازی ویدیویی، اولین نمایش فیلم و یا دیگر رخدادهای بزرگ، ذهن مخاطب را به چالش می کشد. درحقیقت حس کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بسیاری از مسائل نباید در تیزرهای تبلیغاتی نشان داده شوند که مخاطب دقیقاً متوجه نشود تیزر تبلیغاتی پیرامون چه کالا یا خدماتی ساخته شده است. در حقیقت پس از اینکه حس کنجکاوی مخاطب به خوبی برانگیخته شد در تبلیغ بعدی یا ادامه همان تبلیغ  کالا یا خدمات مورد نظر را معرفی می کنند. در تبلیغات سنتی که به معنای واقعی کلمه نام محصول را به هر شیوه ای برجسته می کنند و فریاد می کشند بر خلاف شیوه نوین تیزرهای تبلیغاتی می باشد.

اگر به دنبال یک جواب ساده برای سؤال تیزر چیست هستید؟! می توان گفت که می شود با کمک اشکال گوناگون محتواها اعم از فیلم های کوتاه، کلیپ، صوت و ویس، خدمات گوناگون چاپی، محتواهای مولتی مدیا یا چند رسانه ای و … توجه مخاطب و جامعه هدف را به محصولات و یا خدمات ارائه شده جلب کرد.

این موضوع قادر است سبب بیشترافزایش فروش محصول و یا خدمات و به دنبال آن باعث افزایش درآمد می شود. از دیگر کارآیی هایی که تیزرهای تبلیغاتی دارا می باشند، شامل موارد زیر می باشد:

  • معرفی و ارائه اطلاعات تکمیی کالا و خدمات موجود به مخاطب و جامع هدف
  • قانع کردن مخاطبان که کالا و خدمات شما بر طرف کننده نیازهای آنها می باشد.
  • القاء به مخاطب که به محصول یا خدمات شما شدیداً نیاز دارد تا آن جا که یکی از الویت های زندگی اش می باشد.
  • و از همه مهم تر سبب می شود اعتبار شما در مارکت افزایش پیدا کند و بیشتر دیده و شناخته شوید.

تیزر تبلیغاتی به انگلیسی چه می شود؟

معنی اصلی کلمه” tease ” مورد تمسخر قرار دادن و یا وسوسه کردن به منظورتحریک یک فرد می باشد. اگر در مترجم گوگل “ تیزر تبلیغاتی ” را برای ترجمه به انگلیسی وارد کنیم عبارت Promotional Teaser  برای ما نمایش داده می شود.

اما این عبارت درکشورهای انگلیسی زبان به معنی تیزر تبلیغاتی استفاده نمی شود. در حقیقت این عبارت به معنی تریلر و یا تیزر برای سریال ها یا فیلم های سینمایی می باشد. معمولا عبارت  promotional video به معنی ویدیویی هست که کالا یا خدماتی را معرفی می کند و جنبه تبلیغاتی دارد.

انواع تیزر تبلیغاتی:

یک تیزر تبلیغاتی شامل دو قسمت می شود.

قسمت تحریک کننده:

این قسمت وظیفه تحریک حس کنجکاوی مخاطب و جامعه هدف را بعهده دارد.

آشکارسازی:

در این قسمت تیزر به معرفی محصول و خدمات و ارائه یک سری اطلاعات درباره آنها به مخاطب و جامعه هدف می پردازد.

از جملات بالا چنین استنباط می شود که، تبلیغات از نظر زمان بندی به دو دسته تقسیم می شوند.

در شروع کار تیزر تحریک کننده برای برانگیختگی حس کنجکاوی مخاطب ساخته می شود و تیزر آشکار سازی اگر در دو مرحله ارائه شده باشد پس از یکی تا دو هفته پخش خواهد شد؛ که در این زمان یک الی دو هفته مخاطب و جامعه هدف به مقدار کافی کنجکاو بوده و و حال به دنبال پاسخ سؤالات خود می باشد.

بعد  از آن که پیرامون معانی تیزر تبلیغاتی اطلاعات نسبی به دست آوردیم زمان آن رسیده که انواع تیزرهای تبلیغاتی را بشناسیم و با آنها بیشتر آشنا بشویم.

  1. تیزر تبلیغاتی رئال

تیزر تبلیغاتی رئال به تیزری اطلاق می گردد که با نظر به سناریوی از قبل نوشته شده، تیزر در یک لوکیشن رئال مانند؛ لوکیشن خانه، مغازه، پارک، خیابان، رستوران، دانشگاه و… به همراه بازیگران واقعی فیلمبرداری می شود. یقیناً همیشه در تیزرهای رئال بازیگر انسانی وجود ندارد؛ برای مثال برای تهیه یک تیزر تبلیغاتی رئال از یکی از فازهای پروژه پالایشگاه بیدبلند می توان با ثبت تصاویر زمینی و هوایی از تجهیزات و لوکیشن ها و همراه با صدای نریشن یک گوینده، یک تیزر تبلیغاتی جذاب رئال تهیه کرد.

تیزر تبلیغاتی انیمیشنی

تیزرهای انیمیشنی شامل دو دسته انیمیشن های دو بعدی و بعدی می باشند. تیزرهای انیمیشنی سه بعدی نسبت به دو بعدی زمان و هزینه بیشتری صرف می کند و در اکثریت مواقع  جذاب تر می باشند؛ اما تیزرهای دو بعدی نیز جذابیت های خاص خود را دارند. تیزرهای انیمیشنی بیشتر در تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرند.

تیزرهای موشن گرافیک

تیزرهای موشن گرافیک نیز شبیه تیزرهای انیمیشنی در دو مدل تیزر موشن گرافیک دو بعدی و سه بعدی تهیه می شوند، تهیه تیزرموشن گرافیک نسبت به تیزرهای انیمیشنی هزینه و زمان کمتری صرف می کنند. بیشتر مواقع از تیزرهای موشن گرافیک، بیشتر در فضای مجازی و یا پخش در همایش ها، جلسات و کنفرانس ها مورد استفاده قرار می گیرند.

تیزرهای استاپ موشن

هنر استاپ موشن نیز گزینه مناسبی برای تهیه تیزرهای جذاب تبلیغاتی می باشد. استاپ موشن شامل تعداد زیادی عکس از رویدادی که در نظر داریم تیزر بسازیم خلق می شود. اشیا را در هر فریم حرکت می دهند و از هر موقعیت جدید شئ عکس می گیرند و در انتها زمان تدوین عکس ها رو به هم متصل کرده و با ترکیب کردن افکت های گرافیکی یک تیزر جذاب موشن گرافیک خلق می کنند.

تیزرهای تلفیقی

تیزرهای تلفیقی جذاب ترین نوع تیزرهای تبلیغاتی می باشند. در ساخت این نوع تیزرهای تبلیغاتی از فیلمبرداری در یک لوکیشن رئال، جلوه های ویژه کامپیوتری و افکت های انیمیشنی استفاده می کنند. این تیزرها به دلیل تلفیق چند استیل طرفداران زیادی دارند و برای ساخت آنها هزینه و زمان بسیار زیادی صرف می شود و جزء تیزرهای تبلیغاتی گران قیمت به شمار می روند.

فاکتورهای مهم یک تیزر چیست؟

در قسمت به بررسی نسبت هایی می پردازیم که در تولید یک تیز تبلیغاتی دارای اهمیت بسیاری می باشند. این نسبت ها به شرح زیر می باشند:

  1. داشتن ایده های راهبردی مناسب و خلاقانه جهت انتقال پیام مورد نظر در تیزر تبلیغاتی به مخاطب و جامعه هدف
  2. نوآوری و ابتکار به خرج دادن در ساخت تیزرهای تبلیغاتی
  3. شیوه و نقشه مسیر اجرای کار
  4. تیزرهای ساخته شده باید به حدی جذاب باشد که بتواند توجه مخاطب و بازار هدف را جذب خود کند. در این جا برای تحقق این منظور به سه نکته بسیار مهم می پردازیم:
    • ایده های مفهومی و مبتکرانه: منظور ما از ساخت تیزر انتقال یک پیام به مخاطب و جذب نگاه جامعه هدف به محصول و خدمات مورد نظر می باشد؛ بنابراین به یک سناریوی حرفه ای و خلاقانه نیاز داریم.
    • مخاطب محور بودن: تیزرها معمولاً با در نظر گرفتن سطح ذهنی و ادراکی جامعه هدف ساخته می شوند پس باید برای عبور از سد ادراکی جامعه هدف از همه عوامل موجود استفاده کرد.(مثل تفاوت در ساختن تیزرهای مخصوص کودکان با بزرگسالان)
    • زیبایی و جذابیت دیداری: از تمام امکانات برای زیباتر کردن تیزر تبلیغاتی به منظور ماندن در ذهن مخاطب، باید استفاده کرد.

ویژگی های تیزر تبلیغاتی موفق چیست؟

در دنیای امروز، تبلیغات یکی از عناصر مهم در آگاهی رسانی، تحریک و خاطرنشان کردن مشتریان پیرامون محصولات، برندها و شرکت ها شناخته می شوند؛

در زیر به بررسی خصوصیات و ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی موفق می پردازیم.

فرم های درست و صحیح تبلیغات و بهره برداری از رسانه های درخور به جهت منتقل کردن فحوای تبلیغاتی به مخاطب، بی اندازه تأثیرگذار می باشد. با توجه به خصوصیات تیزر تبلیغاتی موفق، مخاطبین بازار هدف، از مرحله شناسایی و رشد سیکل محصول با سرعت بالایی عبور می کنند.

در بین اشکال گوناگون تبلیغات مانند: رسانه ای، محیطی، چاپی و …، تیزرهای تلویزیونی زیر مجموعه تبلیغات رسانه ای می باشند. این سبک از تیزرهای تبلیغاتی، نوعی ویدئو مارکتینگ برای بهترین و بیشترین تأثیر روی مخاطب می باشد.

برای تهیه یک تیزر تبلیغاتی جذاب برای مخاطب، باید برترین ایده های مبتکرانه را عرضه کرد که بتواند محتوای پیام را  برای همیشه در ذهن مخاطب ماندگار کند.

حال به بررسی این ایده های نبتکرانه در ساخت تیزر تبلیغاتی می پردازیم؟

  • حاوی زیبایی های سمعی و بصری هماهنگ با سلیقه و ذوق مخاطب باشد.
  • با نگرش و دیدگاه های مخاطب آشنایی داشته باشد و ایده های نو و خلاقانه ای برای انتقال هر چه بهتر پیام به مخاطب ازائه بدهد
  • با مجموعه نیازها و خواسته ها، اهداف و پتانسیل مشتریان آشنایی داشته باشد و تیزر را بر اساس همین مجموعه نیازها و اهداف بازار هدف بسازد
  • یک سناریوی قدرتمند که بطور کامل با اهداف تیزر تبلیغاتی همخوانی داشته باشد.
  • از عوامل زبردست و کارآمد، اعم از کارگردان، فیلمبردار، تدوینگر و … برای ساخت تیزر استفاده شود.

درآخـــر

تیزرها، کلیپ های تبلیغاتی می باشند که به معرفی یک محصول یا خدمات یک کارخانه و شرکت یا معرفی خود شرکت به مخاطب می پردازند معمولاٌ این کلیپ ها به نوعی ساخته می شوند که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کرده تا بیشتر به دنبال محصول برود و با برند و دیگر محصولات و خدمات ارائه شده توسط کارخانه یا شرکت آشنا شود.

و در پایان انواع تیزرهای تبلیغاتی را فهرست وار یک بار دیگر تکرار می کنیم:

  • تیزر تبلیغاتی رئال
  • تیزر تبلیغاتی انیمیشنی
  • تیزرهای موشن گرافیک
  • تیزرهای استاپ موشن
  • تیزرهای تلفیقی