طراحی متحرک Motion Design مخفف طراحی گرافیک متحرکMotion Graphics Design می باشد. ویدیوهای انتقال دهنده پیام و محتوا به‌ شکل متحرک موشن نامیده می شوند. لغت موشن Motion در زبان فارسی به معنی پویا است و به هر چیزمحرکی گفته می شود. موشن گرافیک یا موشن گرافی، هنری برای روح دمیدن به طراحی گرافیک ثابت به وسیله انیمیشن است. متحرک شدن حروف ایستا و قالب های ساده گرافیکی آغاز ورود به دنیای طراحی متحرک، موشن دیزاین می باشد.

موشن گرافیک منحصراً وابسته به طراحی نمی باشد ایضاً در زمینه طراحی حرکت است. این بدان معناست که گرافیک موشن باعث جان گرفتن طراحی ها با استفاده از تکنیک های انیمیشن می شود .

با این روش می توانید به هر تصور و ایده ای که در ذهن دارید جان بدهید و آن را به حرکت در آورید! این به منتقل کردن پیام شما به مخاطب کمک بسیاری میکند و در عین حال پیام شما را ملموس تر کرده و به ذهن سپاری آن برای مخاطب راحت تر می شود. از مهم ترین امتیازهای موشن گرافیک ترکیب با  سبک های دیگر ویدئو به منظور به حداکثر رساندن اثر هر دو می باشد. در توضیح جمله قبل باید گفت تصاویر متحرک به روی افراد تأثیر بسیاری میگذارند اما به منظور خاص تر کردن ویدئوها استفاده از کاراکترهای جذاب و دوست داشتنی که حس قوی تری را به مخاطب منتقل می کنند بسیار مؤثر می باشد.

تاریخچه موشن گرافیک

اینفوگرافیک ها ابزار اطلاع رسانی می باشند که از گرافیک برای این هدف بهره می برند. این ابزار پیشینه و دیرینگی بسیار کهنی در تاریخ تمدن بشریت دارا می باشند.

باستان شناسان و تاریخنگاران 35 هزار سال قبل از میلاد مسیح را شروع دوران نگار گری بر دیوارغارها تخمین زده اند. با نگرش به بهرهگیری از این نگاره ها به منظور آگاهی رساندن به همنوعان خود پیرامون مسائل گوناگون می توان این دوران را آغاز اینفوگرافیک دانست. بشر در این دوران نقاشی ها و تصاویری را بر روی دیواره غارها و سخره ها به منظور ایجاد برقراری ارتباط با دیگران درج می کرد.
در حقیقت با گسترش صنعت چاپ، ترجیح ما استفاده از واژه ها بیشتر از عکس ها  می باشد. در سال 1982 روزنامه USA Today از قالب متن محور به چاپ تصاویر رنگی و گزارش های اینفوگرافیکی روی آورد و به طور مشخص اینفوگرافیک ها از این تاریخ شکل گرفتند و کم کم توسعه یافتند.
تعداد زیادی از منتقدان آغاز اینفوگرافیک ها را متعلق به کشورهای دیگری به جز ایالات متحده امریکا می دانند و تئوری های گوناگونی در این زمینه وجود دارد؛ اما با نظر به استفاده امریکا از اینفوگرافیک در تولید مضمون روزنامه ها، کتاب ها و صفحات وب و به خصوص به کارگیری وسیع از اینفوگرافیک در اطلاع رسانی های تجاری، تعداد کثیری از منتقدان این کشور را در تولید اینفوگرافیک پیشتاز در جهان می دانند.

سال های آخر 1970، گرافیست ها گستره عریضی از سبک های تکنولوژی ارتباطات شامل فیلم، انیمیشن، رسانه های تعاملی ( ( Video On Demand و طراحی محیطی را با هنر گرافیک تلفیق کردند. موشن گرافیک زاییده قوه تخیل طراحان و بینندگان در قرن بیست و یکم می باشد.

موشن گرافیک چیست؟

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

موشن گرافیک شباهت های بسیاری به انیمیشن دارد با این تفاوت که انیمیشن بیشتر شخصیت محور می باشد و به کراکترهای داستان می پردازد؛ اما موشن گرافیک بیشتر متمرکز بر جنبه های نمادین است و در صنعت تبلیغات و برند سازی کاربرد دارد در حالی که از اینمیشن در سینما و سرگرمی بهره می برند. موشن گرافی در زمان حال یکی از پر طرفدارترین زیر شاخه های هنر دیجیتال است.
انیمیشن بیشتر به شکل قصه و داستان می باشد و اکثراً فحوای خود را از طریق قصه به مخاطب انتقال می دهد؛ اما موشن گرافیک اکثر مواقع با اتکا بر تصاویر و فاکتورهای دیداری مانند: فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت مضمون خود را به مخاطب عرضه می کند. هرچند بهره بردن از فاکتورهای دیداری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک می باشند؛ لذا فرم داستانی در انیمیشن برتری دارد.
انیمیشن اکثراً بر محوریت کراکترها می باشد؛ اما محوریت درموشن گرافیک با تصاویر می باشد.
در انیمیشن بیشتر به محتوا و مفهوم داستانی، روانی، احساسی و فلسفی کراکترها و پرسوناژ ها؛ اما در موشن گرافیک غالباً به جنبه های نمادین، نشانه شناسی و تفسیر وقایع و پروسه ها پرداخته می شود. به همین سبب موشن گرافیک در صنعت تبلیغات و برندسازی و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما کارآمد می باشند.
اکثریت ارائه انیمیشن غالباً به سینمای داستانی نزدیک می باشد، مانند سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … اما اکثریت ارائه موشن گرافیک غالباً به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و… نزدیک است.
کارهای انیمیشن غالباً به شیوه تدوین تداومی تدوین می گردند که برای رویکردهای داستانی متداول تر می باشد؛ اما آثار موشن گرافیک غالباً به شیوه غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی وقایع است و غالباً به ارائه مضمون بیشتر از داستانی که دارای تسلسل وقایع می باشد، تاکید دارد.

چرا استفاده از موشن گرافیک را به استفاده از اینفوگرافیک ثابت ترجیح می دهیم؟

تشریح بعضی از ایده های وسیع و ذهنی با واژه ها یا تصاویر ثابت سخت می باشد. و اینجاست که موشن گرافیک می تواند ایده های غامض را به شیوه مجازی به نمایش بگذارد و ادراک مفاهیم را برای مخاطب ساده تر کند به عبارت ساده تر موشن گرافی نمایش ناگفته ها می باشد.

موشن گرافیک قادر است، مخاطبین بسیاری را به خود جذب کند. اکثر مواقع کاریکاتورها برای ارائه در تجارت رسمی بیش از اندازه فانتزی و کودکانه می باشند. موشن گرافیک به سادگی قادر است از آن استیل ساده و جذاب بهره ببرد و به آن شکل رسمی تری ببخشدد. جدا از اینکه در چه صنعتی فعال هستید، یک موشن گرافیک حرفه ای می تواند پیام شما را برای مخاطب جذاب تر کند.

آشنائی با انواع موشن گرافیک

انــــــواع موشن گرافی

موشن گرافیک یک پل ارتباطی برای گفتگو با مخاطب می باشد و افزودن عمق به داستان با استفاده از موسیقی و عکس های جذاب باعث می شود شما یک ویدیئو فوق العاده برای ارتباط مؤثرتر با مخاطب خود داشته باشید.

منتقل کردن فحوای پیام به مخاطب با این روش از مزیتهای فراوانی مانند، تأثیرگذاری و جذاب‌تر کردن پیام در زمان کوتاه‌تر برای مخاطب، برخوردار می باشد. در زیرچند نمونه از موشن گرافی ها را به طور خلاصه بررسی می کنیم:

ویدئورئال

شامل ویدئوهایی می باشند که در آنها از مکانهای حقیقی فیلمبرداری می‌شود و داده ها و مفروضاتی را بیان و تفسیر می کند. در ویدئو رئال‌ها از طرح‌های گرافیکی کمتربهره می برند و محوریت اصلی و وظیفه انتقال پیام را فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین به عهده دارد.

ویدیو موشن

این طیف از موشن‌ ها حاصل تلفیق فیلمبرداری و گرافیک می باشند که غالباً این گرافیک‌ ها افزون برافزودن جذابیت برای به نمایش گذاشتن اطلاعاتی به کار می‌روند که با فیلمبرداری قابل‌ ارائه نمی باشند.

استاپ موشن

استاپ موشن تکنیکی می باشد که در ساخت آن از اشیای حقیقی عکاسی می کنند. در این سبک، اشیا را جزئی حرکت داده و از هر حرکت عکاسی می کنند. و درآخر همه عکس‌ها با بهرهگیری از نرم‌افزارهای مخصوص، پشت سر یکدیگر قرار داده می‌شوند تا حس حرکت را به مخاطب تلقین کند.

موشن‌ گرافیک

موشن‌ گرافیک متشکل از دو واژه «موشن» و «گرافیک» می باشد و به عبارت ساده تر، گرافیکی دارای حرکت می باشد و برای منتقل کردن پیام به مخاطب از قابلیت‌های هر دو بهره می برند. در اکثر مواقع در ساخت آن‌ها از تصاویر حقیقی استفاده نمی‌شود و برای طراحی گرافیک آن از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و ایلاستریتور استفاده می کنند.

اینفـو موشن

اینفو موشن ها ویدیوهایی می باشند که در آن‌ها ازصنعت اینفوگرافیک برای انتقال محتوا بهره می برند. در واقع از گرافیک و حرکت به نوعی استفاده می کنند که بتوان از تکنیک‌های اصلی اینفوگرافیک برای به نمایش گذاشتن محتوا بهره برد.

انیمیشن

انیمیشن‌ها ویدیوهایی می باشند که حتماً دارای شخصیت های خاص و داستانی معین می باشند و اکثراً به عمق داستان، روانی، احساسی و فلسفی کراکترها و پرسوناژها می‌پردازد. بر خلاف موشن‌ گرافیک‌ ها کاراکترمحورمی باشند.

شاید موشن‌ ها را در فرم ویدئوهای تبلیغاتی و فیلم های کوتاه در شبکه های مجازی دیده باشید. معمولاً بیننده های شبکه های اجتماعی ترجیح میدهند که محتوایی جذاب و متمایز را دنبال کنند. بنابراین موشن به دلیل جذابیت در به کارگیری از رنگ، کراکتر و فضای متمایز کاربرد بالایی در جذب مخاطب دارد.

با افزایش سرعت و کاهش نرخ اینترنت در سال های اخیر محتواهای یدئویی مخاطبین بیشتری پیدا کرده است.

دلایل جذابیت استفاده از استفاده از ویدئو  موشن گرافیک

واضح است که محتوای ویدئویی تأثیر بسزایی دربهبود عملکرد تکنیک های بازاریابی دارا می باشد. ویدئوهای موشن گرافی یک وسیله سودمند و مؤثراست که بیزینس شما را در چند ثانیه به بهترین شکل ممکن به مخاطب معرفی کند و باعث جذب مشتریان بیشتری می شود. سبک های های گوناگونی برای بازاریابی ویدئویی در دنیا وجود که در میان آنها استفاده از موشن گرافیک یکی از محبوب ترین استراتژی ها می باشد.

این شیوه از بازاریابی ویدئویی قادر می باشد ایده های پیچیده و ذهنی را به راحتی تشریح کند و پیام را به سرعت و با کیفیت عالی به مخاطب منتقل کند. اما علت های دیگری هم جهت بهره بردن از این سبک بازاریابی ویدئویی وجود دارد که در ادامه به برسی آن ها می پردازیم:

در بین سبک های گوناگون بازاریابی ویدئویی، بهره بردن از موشن گرافیک یک سبک کارا و بی نظیر می باشد. اگر عرضه کننده محصول یا خدماتی می باشید، موشن گرافیک سبک جذابی ست که به کمک آن قادر خواهید بود بازاریابی ویدئویی انجام بدهید.
در بین سبک های ویدئوها، موشن گرافی یک سبک رسمی می باشد. به خاطر داشته باشید که این سبک، در عین سادگی و فانتزی بودن، یک استیل رسمی برای معرفی خدمات، کالا و یا برند شما می باشد.
یکی از بهترین شیوه های آموزش استفاده ازانیمیشن ها می باشد. به همان ترتیب که یک تصویر می تواند حاوی هزارن مفهوم و واژه باشد، موشن گرافیک هم این قدرت را دارا می باشد و با بهره بردن از آن انتقال مفاهیم آموزشی به مخاطبان بسیار جذاب تر خواهد بود.
موشن گرافی یکی از جذاب ترین سبک های انتقال مفاهیم و موضوعات عددی و آمارها می باشد. موشن گرافیک برای منتقل کردن داده هایی که سخت و پیچیده می باشند مانند امار و اعداد،تشریح نمودارهای پیچیده، بسیار کارآمد و مناسب می باشد.
با استفاده از موشن گرافی داده های کسل کننده را میتوان به سبکی جذاب به بیننده انتقال داد. اگر شما دارای دو شرکت با داده های پیچیده آماری و نمودارهای سردرگم کننده ، یا شرکت هایی در زمینه نرم افزاری یا فناوری اطلاعات، مالی و اقتصادی می باشید. موشن گرافیک شیوه مناسبی برای تشریح ایده بیزینس شما به مخاطب می باشد.

جمع بندی:

هر زمان احساس کردید ارائه شما خیلی بی روح و رسمی است با استفاده از موشن گرافیک، به سخنرانی خود روح بدهید و از حالت یکنواختی به شکلی جذاب برای مخاطب تبدیلش کنید.

اگر صفحات مجازی شما بازخورد کمی دارد به منظور ساختن یک فیلم جذاب برای به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی می توانید از موشن گرافیک بهره ببرید.

این هنر جوان، که کمتر ا از پنجاه سال عمر دارد به سبب توسعه و انقلاب در تکنولوژی و دنیای دیجیتال به اوج خودش رسیده است. عنوان بندی فیلم، برنامه های تلفن های همراه، رسانه های تعاملی و آگهی های تلویزیونی به هر چیزی که نگاه می کنیم با موشن گرافیک مواجه میشویم در حالی که این هنرمتعلق به مکان و فضای مشخصی نمی باشد.