دنیا، دنیای رمز آلودی است. همه چیز برنامه ریزی شده است؛
حتی چیزهایی که ما کوچک ترین لحظه ای را برای فکر کردن به آن ها اختصاص نمی دهیم. شرکت ها و مجموعه های مشهور و بزرگ برای تمام چیزهایی که با مشتریان و گیرندگان ان ها ارتباط دارد روانشناسانه عمل میکنند و اجازه نمی دهند تا یک حرکت اشتباه تمام برنامه های آن ها را به هم بریزد و باعث ضرر مالی آن ها شود.
آن ها می دانند چه چیزی ولع شما را بر می انگیزد؛ چه زمانی برای فروش کدام محصول به شما درست تر است. شکل تمام محصولات به گونه ای طراحی می شود که قشری که می خواهد ان را دریافت کند حتی اگر شده است وام بگیرد اما آن محصول را داشته باشد.
مقدمه رنگ شناسی
تاکنون به رنگ ها و تاثیری که بر شما میگذارند فکر کرده اید؟ بله رنگ ها! ساده ترین شاخصه ی یک محصول که به ان توجه میکنیم از شکل یا بسته بندی و یا حتی کارایی صحبت نمی کنیم. محصولاتی که رنگ آبی دارند شما را آرام و خنک می کنند، آن هایی که صورتی هستند ناخودآگاه این حس را در شما تداعی میکنند که بوی توت فرنگی و طعم ترشی که شیرینی را درکنار خود دارد به شما ارمغان می دهد.
این ها همگی گوشه ی کوچکی از تاثیر این فاکتور ساده یعنی رنگ هستند. اما آیا اولین چیزی که مشتری از مجموعه ی شما حس و مشاهده میکند رنگ محصولات شما است؟ فرض کنید شما یک مجموعه ی خدماتی دارید و در آن خدمات دکوراسیون منزل را ارائه می دهید.مسلما می توانید عکس ها و نمونه کارهای خود را به عنوان تبلیغات عرضه کنید اما چگونه اثبات میکنید که این نمونه کار متعلق به شماست؟ مثل همیشه لوگو! پای این عضو کوچک اما بسیار کاربردی به مجموعه ی شما باز می شود. اولین چیزی که همه از یک مجموعه می بینند لوگوی آن است.حالا می توانید به اهمیت طرح و رنگ در محصولات خود واضح تر پی ببرید.
ما در شرکت رزّین فکران فرهوش به شما ثابت می کنیم که چقدر درآمد و میزان بازدید و طرفداران شما به یک لوگو بستگی دارد. احساسی که طرح و رنگ لوگوی شما در مخاطب ایجاد میکند باعث می شود برای یک لحظه اشتهای او باز شود، میل به خرید پوشاک از برند با پرستیژ شما پیدا کند و یا اجازه دهد تا مثل لوگوی مرتب و زیبایتان طراحی دکوراسیون منزلش را به عهده بگیرید.رنگ و لعاب لوگوی شماست که می تواند ان ها را تحریک به انجام هر کاری کند و این رنگ و لعاب راز هایی دارد که ما در برترین شرکت لوگوسازی کرج، یعنی شرکت زرّین فکران فرهوش با متخصصان ماهرمان در زمینه ی گرافیک در اختیار شما قرار می دهیم.
یک شاخه از روانشناسی که “روانشناسی رنگ“ نامیده می شود به مطالعه رنگ ها و تاثیر آن بر رفتار انسان میپردازد.روانشناسی رنگ سالها قبل پدید آمد زمانی که مصریها تاثیر رنگ ها بر خلق و خو را مورد مطالعه قرار دادند و از آنها برای توسعه کل نگر مورد استفاده قرار دادند.رنگ قرمز نماد افزایش گردش خون است، رنگ زرد به معنی تصفیه بدن است، رنگ آبی به منظور تسکین درد است، رنگ ارغوانی برای مشکلات پوستی است، رنگ نارنجی به منظور افزایش انرژی به کار رفته است و رنگ سیاه به معنی زندگی و تولد دوباره است.
در روانشناسی مدرن، کارل جونگ، یک روانپزشک سوئیسی، بر این باور است که رنگها و انسانها ارتباطی خاص با هم دارند، او میگوید “انسانها واکنشهای بدنی جهانی نسبت به محرکهای رنگی دارند”. او همچنین می گوید ” رنگ ها زبان مادری ناخودآگاه هستند. “سالها قبل چنین مطالعاتی راه را برای مطرح کردن رنگ به عنوان موضوعی مرتبط با بازاریابی ، برندسازی، و طراحی معماری هموار کردند. در مجموع، روانشناسی رنگها نشان داد که رنگ میتواند رفتار انسانها را تحت تاثیر قرار دهد، ادراک آنها را تحت تاثیر قرار دهد، و کارآیی را بهبود دهد. مطالعاتی دیگر همچنین نشان دادند که مغز انسان برندهایی را ترجیح می دهد که قابل بازشناسی باشند، که رنگ برند نقش مهمی در این امر ایفا مینماید. این مطالعات ثابت کردند که رابطه ای معنی دار بین رنگ برند و واکنش مشتری وجود دارد، بنابراین این برای صاحبان کسب و کارها، تبلیغات کنندگان، طراحان، و رهبران دفاتر یک الزام است که از این موضوع آگاه باشند زیرا انتخاب رنگ درست می تواند به فعالیت اقتصادی موفق تر کسب و کار منجر شود.
رنگ آبی
رنگ آبی رنگی است که بسیار مثبت دیده میشود. این رنگ میتواند احساس اعتماد، امنیت و مسئولیت پذیری را بر انگیزد. همچنین این رنگ آفرینش و آرامش را تداعی مینماید. رنگ آبی اعتماد و امنیت را تزریق مینماید و به همین دلیل است که موسسات بسیاری روی این رنگ حساب مینمایند.
آبی رنگی آرام بخش است. رنگ آبی رنگ شفافیت و ارتباطات است. رنگ آبی تهید کننده نیست، محافظهکارانه و سنتی است. نشانه ثبات و اعتماد است .رنگ آبی اشتها را کم میکند و نشاندهنده مسمومیت یا فاسد بودن نیز هست. از همین رو در رژیمهای غذایی با هدف کاهش وزن از بشقابهای آبی استفاده میشود. آبی همچنین نشانه سردی و غم نیز هست.
رنگ قرمز
رنگ قرمز رنگی قدرتمند است. این رنگ همچنین پرانرژی، تهاجمی و فعال است. رنگ قرمز می تواند به منظور افزودن حس اشتیاق و انرژی به محصول شما مورد استفاده قرار گیرد. رنگ قرمز مدل تفکر تجزیه و تحلیلی را کاهش میدهد سرعت عکس العمل را بالا میبرد اشتها را زیاد میکند قرمز رنگ شور و اشتیاق و عشق است.
قرمز بلندترین طول موج را دارد و از همین رو نزدیکتر از آنچه در واقعیت هست به نظر میرسد.
رنگ سبز
این رنگ نماد سلامت و طبیعت است. همچنین این رنگ حسی آرامش بخش دارد خصوصا برای سایه های کم رنگ تر سبز. تداعی کننده طبیعت و حاصلخیزی است. احساس امنیت را القا میکند و اطمینانبخش است. رنگ سبز نماد سلامتی و خوش بختی است. سبز آرام بخش است و از همین رو در سالنهای انتظار استفاده میشود.
رنگ زرد
رنگ زرد رنگ طراوت و خوش بینی است. این رنگ همچنین می تواند برانگیزنده و دلربا باشد و به همین دلیل است که برچسب قیمت ها را معمولا از این رنگ انتخاب مینمایند، زیرا به توجه مشتریان کمک مینماید. زرد متابولیسم را افزایش میدهد. چنانچه رنگ زرد در جای مناسب به کار رود، باعث عزت نفس خواهد شد. از آنجا که طول موج رنگ زرد بلند است، بهتر از رنگهای دیگر به چشم میآید. محرک و جلب توجه کننده است.
رنگ ارغوانی
این رنگ دلفریبی، نوستالژی، انحصاری بودن و سلطنتی بودن را تداعی مینماید و از این رو برای فروش جواهرات گران قیمت مناسب است.
رنگ صورتی
طیف سیرتر صورتی بسیار انرژی بخش هستند و هیجان را القا مینمایند در حالیکه سایه های روشن تر یک احساس رومانتیک را ایجاد مینمایند.
رنگ نارنجی
این رنگ می تواند برای کودکان تاثیرگذارباشد زیرا این رنگ احساس های شادمانی، دوستانه بودن و بامزه بودن ایجاد مینماید. نارنجی رنگی تحریک کننده است. برانگیزاننده حس هیجان، اشتیاق و گرما است. در بخشهای شلوغ، از نارنجی برای جلب توجه استفاده میشود. نارنجی انرژیزا و شادیبخش است. مشتریان معمولاً با دیدن رنگ نارنجی به یاد حس ارزشمندی میافتند. نارنجی به بیننده حس راحتی القا میکند؛ مانند غذا، گرما و پناه.
رنگ قهوهای
این رنگ سادگی و ثبات را القا مینماید. همچنین این رنگ خاکی بودن و بی آلایش بودن را تداعی مینماید. رنگ قهوهای محکم و قابل اتکاست، رنگ زمین! قهوهای به وفور در طبیعت دیده میشود.
قهوهای معمولاً به چوب یا چرم وابسته است این رنگ بیشتر مورد علاقه مردان است تا زنان .قهوهای رنگی است که کاملاً همه رنگهای دیگر را پوشش میدهد.. اگر از رنگ قهوهای به درستی استفاده شود، میتواند رنگ پیچیدهای باشد.
رنگ سیاه
این رنگ یک کمپین جدی یا کلاسیک را ترویج مینماید. همچنین این رنگ از پیچیدگی و انحصاری بودن برخوردار است که در مورد محصولات گران قیمت جواب می دهد. مشکی سمبل قدرت است. رنگ مشکی یک رنگ مانع است: انرژی را جذب میکند و شخصیت را پنهان میکند. مشکی رنگی است که هیچگاه از مد نمیافتد. اگر رنگ مشکی در کنار سفید قرار بگیرد نشانه جدی بودن، پیچیدگی و سنگینی است.
رنگ سفید
این رنگ خیلی ساده به نظر می رسد اما زمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، خالص بودن و تمیز بودن را نشان می دهد و برای چشم انسان بسیار فریبنده است. در شرایط مراقبتهای پزشکی و سلامتی، نشانه تمیزی و استریلیزه بودن است. این ویژگی در بیمارستان و محیطهای بهداشتی مثبت است اما در سایر فضاها خلاف آن است. رنگ سفید با ازدواج و جشن عروسی همراه شده است. همچنین از آنجا که توسط برندهایی نظیر اپل به کار گرفته شده تبدیل به یک رنگ مدرن برای نشان دادن یک سبک شیک و براق شده است. از آنجا که سفید مینیمالترین رنگهاست، بیشترین درصد فضا را معمولاً به آن اختصاص میدهند. سفید رنگ فضاهای خالی است. این رنگ سمبل تازگی و نو بودن است و از طرفی تازهکار بودن و آموزش ندیده بودن را نشان میدهد.
جمع بندی
تمام نکاتی که گفته شد هرچند ممکن است بخش کوچکی از کار شما را تشکیل بدهد اما توجه داشته باشید که این نکات کوچک است که حس اعتماد یا عدم اعتماد ؛ ولع ، انگیزه و غیره را در متقاضان مجموعه ی شما ایجاد میکند.در شرکت زرّین فکران فرهوش گرافیست های ما با رعایت نکاتی مازاد بر این موارد لوگویی را تقدیم شما می کند.