میخوام دیده بشم!؟ وب سایت بزن
میخوام همه جا در دسترس باشم!؟ وب سایت بزن
میخوام خودمو به همه معرفی کنم!؟ وب سایت بزن
میخوام آپدیت و به روز باشم!؟ وب سایت بزن

تعجب کردید؟ شاید از خوتان بپرسید که یعنی همه این کارها را میشود با داشتن یک وب سایت انجام داد؟ باید به شما عرض کنم که با داشتن یک وب سایت نه تنها می شود همه این کارها را انجام داد بلکه این موارد فقط گوشه ای از مزایای داشتن یک وب سایت هست. در ادامه به بررسی ضرورت داشتن یک وب سایت اشاره خواهیم کرد که این امر چقدر می تواند در معرفی خود و محصولاتمان مفید باشد.

امروزه بهانه های مختلفی برای داشتن یک وب سایت وجود دارد: یکی شاید در فکر معرفی خود باشد( personal branding )، دیگری احتمالا دارد به نحوه معرفی محصولات خود فکر می کند، آن طرف تر شاید یکی در پی جذب سرمایه گذار برای ایده های خود می گردد، طرفی دیگر سازمانی را نشان می دهد که برای ارتباط سریع تر و راحت تر خود با مشتریان به فکر فرو رفته هست، افراد بسیاری هم در جستجوی افزایش اعتبار در کار و تجارت خود هستند، بسیاری هم دغدغه کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی را از ذهن می گذرانند، برخی هم دغدغه این را دارند که چطور و چگونه به سرعت آپدیت و به روز شوند و این به روز شدن خود را سریع به اطلاع دوستان و مشتریان خود برسانند و به رقبای خود فخر فروشی کنند، افراد علاقمند به همیشه حاضر بودن هم در فکر حضور همیشگی حتی روزهای تعطیل، دوستانی هم به فکر شناساندن فعالیت خود به آن سوی مرزها و به رخ کشیدن توانایی های خود به ملت های دیگر و مطرح شدن در بازارهای جهانی، و شاید شما هم در اندیشه….

حدس می زنم که الان به فکر فرو رفته اید و دارید بالا و پایین می کنید که چرا تا کنون برای خود یک وب سایت طراحی نکرده اید و آیا می شود همین الان شروع کنم به تاسیس یک وب سایت یا دیگر دیر شده است؟ و هزاران سوال دیگر… باید به شما بگویم که زود تصمیم نگیرید، اجازه دهید دیگر مزایای داشتن یک وب سایت را برای شما بازگو کنم تا بهتر تصمیم گیری کنید. اما این را به شما می توانم بگویم که داشتن یک وب سایت مثل داشتن یک فرزند هست یعنی باید مدام بهش رسیدگی کنید وگرنه ممکن هست خلاف تصورات و انتظارات شما عمل کند….

مزایای داشتن یک وب سایت:

• دسترسی شبانه روزی

شاید باورتان نشود که یک وب سایت می تواند به صورت بیست و چهار ساعته و از هر کجای دنیا به مشتریان شما خدمت رسانی کند یعنی حتی زمان هایی را که شما بعنوان صاحب سایت و محصول در خواب شیرین هستید محصول و خدمات شما را به فروش می رساند بدون اینکه نیروی انسانی را بخواهید درگیر این کار بکنید و فقط کافیست که مشتری در هر لحظه از زمان و مکان به سایت شما سرک کشیده و با انتخاب محصول مورد نیازش اقدام به خرید کند.

• کسب و افزایش درآمد

مقدار و نحوه کسب درآمد هر وب سایت منوط به نوع ارائه خدمات و محصولات و مقدار فعالیتی که در وب سایت صورت می گیرد دارد. قابل ذکر هست که داشتن یک وب سایت بدون در نظر یک پلان کسب وکار( business plan ) و اهمیت ندادن به مسائل بهینه سازی سایت ( SEO ) و مدیریت محتوای سایت و همچنین پاسخگو نبودن به نیازهای مشتریان نمی تواند شما را به سمت کسب درآمد سوق دهد. در نتیجه با داشتن یک وب سایت نباید چشم امید به کسب درآمد بالا را داشته باشد بلکه در کنار ایجاد و طراحی سایت مدیریت آن نیز حائز اهمیت است.

بازاریابی آسان تر

امروزه به لطف وجود موتورهای جستجو و به همت افراد متخصص در بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو می توانیم بگوییم که بازاریابی برای محصولات و خدماتمان بسیار سریع تر و آسان تر شده است. غالبا مشتریان برای کسب آگاهی از محصولات و خدمات مورد نیاز خود از موتورهای جستجو نظیر گوگل استفاده می کنند و فقط کافیست اسم محصول و یا عبارات مورد نظر خود را در رابطه با محصول در موتورهای جستجو تایپ کنند تا شاهد لیست سایت هایی باشند که موتورهای جستجو برای آن عبارات و عناوین جستجو کرده است و مشتری با انتخاب و کلیک روی سایت های لیست شده به محصول و خواسته مورد نیاز خود هدایت می شود. بهترین کار بعد از ایجاد یک وب سایت، بهینه کردن آن برای موتورهای جستجو می باشد تا مشتری با مراجعه به موتورهای جستجو و تایپ عبارات کلیدی آدرس سایت ما را مشاهده نماید. در بازاریابی برای محصولات و خدمات خود از بازاریابی آنلاین و اینترتی هم نباید غافل شد.

• آگاهی دادن و اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات

شما برای آگاهی دادن و اطلاع رسانی در مورد محصولات و خدمات خود می توانید از وسایل و ابزارهای مختلفی مانند کاتالوگ، بروشور، رسانه های صوتی و تصویری مانند رادیو و تلویزیون، بیلوردهای تبلیغاتی بزرگراه ها و… استفاده کنید. اما در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب آنها مواردی نظیر هزینه های تبلیغاتی، تعداد بازدید، قابلیت به روزرسانی اطلاعات، جاذبه های گرافیکی و بصری و بسیاری از موارد دیگر را لحاظ خواهید کرد. با اطمینان می دانید که هزینه های اطلاع رسانی و تبلیغات در یک وب سایت به مراتب خیلی کمتر و ارزان تر نسبت به رسانه های صوتی و تصویری نظیر رادیو و تلویزیون می باشد همچنین جاذبه های گرافیکی و بصری یک وب سایت نسبت به یک کاتالوگ یا بروشور برتری دارد و از این موضوع هم نباید غافل شد که مشتریان، کاتالوگ و بروشور را مدت طولانی نزد خود نگه نمی دارند.

• جهانی شدن

اگر به دنبال در نوردیدن مرزهای ملی هستید و خواهان این هستید که فعالیت و محصولات خود را در سراسر دنیا معرفی و عرضه کنید اما با کمترین هزینه و سریع ترین روش کافیست که یک وب سایت چند زبانه طراحی کنید، بدین صورت که مشتریان مختلف با زبان های گوناگون به محض وارد شدن به سایت با انتخاب زبان مورد نظر خود بتوانند از محتویات داخل سایت استفاده کنند و در صورت نیاز محصولات و یا خدمات مورد نظر خود را خریداری نمایند
در آخر باید بگویم که داشتن یک وب سایت در معرفی، رشد و پیشرفت کسب و کارتان قطعا موثر خواهد بود اما این نکته را نباید فراموش کرد و یادآوری می کنم که داشتن یک وب سایت مانند داشتن یک فرزند هست که احتیاج به رسیدگی مداوم و مستمر دارد تا بتواند در پیشرفت کسب و کارتان مفید باشد.
به امید موفقیت های بیشتر در کسب و کارتان…