آیا بازاریابی اینترنتی یا آنلاین به معرفی محصول و کسب و کار ما می تواند کمک کند؟ آیا بازاریابی آنلاین فروش محصول و درآمد ما را بیشتر می کند؟ روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چه چیزهایی هستند؟
اگر بخواهیم تعریفی ساده از بازاریابی اینترنتی یا آنلاین داشته باشیم باید بگویم که بازاریابی اینترنتی یا آنلاین یعنی معرفی محصولات و خدمات از طریق بستر اینترنت. سال ها پیش را تصور کنید، زمانیکه هنوز اینترنت به دنیا نیامده بود و زندگی ما را با مشکلاتی روبرو کرده بود، به طور مثال باید کلی در بانک وقت تلف می کردیم تا قبض های آب و برق و گاز را پرداخت کنیم، یا اینکه به سرعت برق و باد خودمون رو میرسوندیم به فرودگاه یا راه آهن یا حتی ترمینال که بتونیم بلیط بخریم و یا اینکه برای نوشتن یک انشای ساده باید منت هفت جد و آبادتو ( درستش جد و آباء هست ) می کشیدی تا بخوان از مغز مبارکشون استفاده کنند و به جای توی دانشمند انشاء بنویسند ( خدا حفظ کنه این حضرت گوگِل را )، و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل…

اما همین که جناب اینترنت چشم به جهان گشود بسیاری از مشکلات ما را حل و فصل کرد. با اینکه اوایل حضورش باید نفت می ریختیم توش و هلش می دادیم تا راه بیفته اما خوشبختانه امروزه برای خودش سرعتی گرفته و تونسته علیرغم مشکلات اقتصادی روی دست و پای خودش بایسته و از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را در خودش جا بده. حالا با این همه مقدمه چینی فکر کنم قطعاً قانع شدید که فضای اینترنت و آنلاین به معرفی کسب و کار شما هم می تونه کمک کنه و تو این زمونه استفاده از اون از اوجب واجباته.

در ادامه شما را با فواید و مزایای بازاریابی اینترنتی و آنلاین آشنا خواهم کرد تا بیشتر و عمیق تر ضرورت بازاریابی اینترنتی را درک کنید.

مزایا و فواید بازاریابی اینترنتی و آنلاین

• نقش بازاریابی آنلاین در مرحله معرفی محصول و بیشتر دیده شدن

برای معرفی محصول و کسب و کار خود و بیشتر دیده شدن بدون محدودیت زمانی و مکانی و جغرافیایی شما میتوانید از بازاریابی اینترنتی کمک بگیرید، که مشتری در هر زمان و مکانی و با کمترین وقت و هزینه بتواند به راحتی شما را رصد و انتخاب کند.

• نقش بازاریابی آنلاین در افزایش فروش

قطعاً افرادی که کسب و کاری را راه اندازی میکنند در صدد افزایش فروش و درآمد خود تلاش خواهند کرد. بازاریابی آنلاین یکی از ابزارهای مورد استفاده در این مهم می باشد زیرا فاکتورهای اثرگذار در افزایش فروش و درآمد نظیر، کاهش هزینه های بازاریابی، در دسترس بودن و تبلیغات بیشتر و … را در خود جای داده است.

• نقش بازاریابی آنلاین در ایجاد کمپین

ایجاد کمپین های آنلاین در قیاس با شیوه های سنتی بازاریابی، با سرعت بیشتری محصول و خدمات ما را در دسترس مخاطبان هدف قرار خواهد داد و هر عضو کمپین خود عاملی برای معرفی و تبلیغ بیشتر محصول و خدمات ما خواهد شد.

• نقش بازاریابی آنلاین در تحقیق و توسعه

مشتری ها برای شناسایی و انتخاب محصولات مورد نظر خود از موتورهای جستجو نظیر گوگل استفاده می کنند بدین ترتیب که آنها با تایپ عبارات و کلماتی به دنبال محصول و خدمات مورد نیاز خود میگردند که اصطلاحاً به این کلمات و عبارات، کلمات کلیدی ( keywords ) گفته میشود و شما بعنوان ارائه دهنده محصول و خدمات می توانید با شناختن این کلمات کلیدی و بهینه کردن سایت خود ( SEO ) برای موتورهای جستجو مشتری را به سمت خود جذب نمایید.

• نقش بازاریابی آنلاین در رقابت با رقبا

از آنجاییکه اکثر تولید کنندگان، ارائه دهندگان خدمات، شرکت ها و سازمان ها و حتی اشخاص برای معرفی و تبلیغ خود و محصولات خود از بازاریابی آنلاین استفاده می کنند شما می توانید با رصد کردن رقیبتان و شناخت استراتژی بازاریابی آن ها یک استراتژی بازاریابی آنلاین مناسب با اهداف خود و رقیبتان اتخاذ کنید و در این بازار رقابتی مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب نمایید.

• نقش بازاریابی آنلاین درکاهش بودجه تبلیغاتی

یکی از مشکلات مهمی که سر راه تبلیغات وجود دارد تأمین بودجه گزاف آن است و خیلی از کسانی که در مرحله معرفی محصول خود بودند به دلیل نداشتن بودجه تبلیغاتی مناسب و به تبع آن عدم معرفی و ارائه مناسب محصول خود با شکست مواجه شده اند اما خوشبختانه بازاریابی آنلاین به دلیل هزینه های کم تبلیغاتی به نسبت تبلیغات و آگهی های سنتی ( رسانه های صوتی و تصویری، بیلبوردهای بزرگراه ها و ..) و فراگیر بودن آن در هر زمان و مکانی دغدغه تأمین بودجه تبلیغاتی را از افراد کاهش داده است.
با ارائه برخی از مزایا و فواید بازاریابی آنلاین و درک ضرورت استفاده از آن شاید به این فکر افتاده باشید که حتما برای معرفی و رشد محصول و کسب و کار خود از بازاریابی آنلاین استفاده کنید، قطعاً پیشنهاد ما هم به شما همین هست. اما شاید پیش خود فکر کنید که برای بازاریابی آنلاین باید از کجا شروع کنم؟ آیا بازاریابی آنلاین ابزار و روش های خاصی دارد؟ باید به شما بگویم که نگران نباشید، در ادامه ابزارها و روش های شروع بازاریابی آنلاین را به شما آموزش خواهیم داد،پس لطفا با ما همراه باشید….

ابزارهای بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ

• طراحی و راه اندازی سایت

با طراحی و راه اندازی یک وبسایت می توانید محصول و خدمات خود را در هر زمان و مکانی معرفی و به بازار هدف خود عرضه کنید و با فراهم آوردن امکاناتی در سایت نظیر تالارهای گفتگو، ارتباط با کارشناسان، گذاشتن نظرها و پیشنهادات و…از مراجعه کنندگان به سایت و مشتریان بالقوه خود بازخورد گرفته و در راستای برآورده کردن نیاز آن ها استراتژی های لازم را اتخاذ نمایید. البته گفتنی هست صرف طراحی و راه اندازی سایت و گذاشتن آن به کنار تغییری در روند فروش شما ایجاد نخواهد کرد، برای سایت باید یک مدیر سایت استخدام کنید تا مطالب سایت را بروزرسانی کند و به نیازهای مشتریان پاسخ دهد.

• تبلیغات آنلاین

علاوه بر اینکه خود سایت شما میتواند بستری برای تبلیغات محصولات و خدمات شما باشد با استفاده از فضاهای تبلیغاتی ( بنرهای تبلیغاتی ) دیگر سایت ها مخصوصا سایت های پرترافیک تبلیغات آنلاین خود را انجام دهید.

• سئو سایت

سئو سایت ( SEO ) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بدین منظور صورت می گیرد که موتور های جستجو در اعلام نتایج کلمات و عبارات کلیدی جستجو شده، سایت شما را در صفحات ابتدایی و بالا نشان دهد که این کار توسط تولید محتوای مناسب، کدنویسی ها، رابط کاربری و …انجام میشود، خلاصه اینکه سایت شما باید به قدری جذاب و دلربا باشد که موتورهای جستجو نظیر گوگل عاشق سایت شما شوند و سایت شما را در صفحه اول نشان دهد.

• شبکه های اجتماعی

با فعالیت و حضور مداوم در شبکه های اجتماعی نظیر، اینستاگرام( Instagram )، تلگرام( telegram )، واتساپ ( whatsapp )، فیس بوک( facebook ) و… می توانید خدمات و محصولات خود را به مشتریان عرضه کنید.

• ایمیل مارکتینگ

با بدست آوردن لیستی از ایمیل های مشتریان شما می توانید مطابق با نیازها و خواسته های آن ها پیام هایی را ارسال کنید، این پیام ها می توانند در خصوص محصولات جدید، تخفیف ها، مطالب آموزشی و سایر موارد مورد نیاز مشتریان و بازار هدف شما باشد.

• ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی و تصویری مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی می باشد که بیشتر بر تهیه و ارائه فایل های تصویری متمرکز است. بدین صورت که برای معرفی محصولات و خدمات خود، ویدئو ها و فایل های تصویری مربوط با فعالیت خود را تولید نموده و آن ها را در سایت های مربوطه نظیر آپارات ( www.aparat.com ) و یوتیوب(www.youtube.com ) منتشر می کنید.

• کانتنت مارکتینگ

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا به تولید محتوا اشاره دارد. بدین صورت که شما با شناسایی کلمات و عبارات کلیدی پیرامون محصولات و خدمات که مشتریان در موتورهای جستجو به دنبال آن بوده اند و نیز تهیه محتوایی مناسب با آنها مشتری را به سمت خود جذب کنید.
مطالب گفته شده پیرامون ابزارهای بازاریابی آنلاین فقط بخشی از کل را شامل میشود که ما به چند نمونه بالا اکتفا کردیم و در یک کلام می توان گفت که هر فعالیتی که با استفاده از اینترنت جهت معرفی و رشد کسب و کار ما شود به عنوان بازاریابی آنلاین شناخته می شود.
شاید الان در فکر فرو رفته باشید که من هیچ تخصصی در این زمینه ها ندارم پس باید بی خیال بازاریابی آنلاین بشوم!؟ باید به شما بگویم که خیر به هیچ وجه، اگر به اندازه کافی وقت و فرصت دارید می توانید آنها را از کلاس های حضوری و آنلاین و یا بصورت خودخوان فرا بگیرید و یا اگر وقت و حوصله اینکار را ندارید می توانید بازاریابی آنلاین محصول و خدمات خود را به کارشناسان و متخصصان این کار بسپارید، ولی یادتون باشه که هرگز بازاریابی آنلاین را فراموش نکنید.